New York | Part 4

New York | Part 5

Heeej guys! AS og jeg havde på vores 4. dag selvfølgelig booket en tur ud til Frihedsgudinden og Ellis Island. Jeg synes i hvert fald, at Frihedsgudinden er et must når man første gang besøget New York. Færgen afgik ved Battery Park, som er en rigtig fin park i Lower Manhatten. Vi drog ud på færgen, og vi var rigtig heldige med vejret i hvert fald i forhold til at klart og tydeligt kunne se både Frihedsgudinden og New York skyline. Vi ankom til Liberaty Island, hvor Frihedsgudinden så smukt står. Vi startede med at bestige 215 trappestrin for at nå op på piedestalen som hun står på. Her gik vi ud og nød udsigten, hvor vi efterfølgende gik ned til en guidet museum tur med en masse fun facts og så bl.a. hendes ansigt 1:1. Vi tog derefter ned igen og stod ude foran hende, og holy moly, hun er altså noget af en stor kvinde. Vi tog derefter færgen til Ellis Island, som er immigrant øen. Den har jo en helt fantastisk historie, som vi desværre kun fik en brøkdel af.

Vi sejlede efterfølgende tilbage og nød Battery Park hvor der bl.a. er et 2. Verdenskrigs mindesmærke som er rigtig smukt. AS og jeg drog videre ud til Rockerfeller Center, som er et meget forvirrende shopping center. Ærlig talt, vi var helt desorienteret. Vi kunne overhovedet ikke forstå hvad etage vi var på, og jeg vi gik den samme “runde” 4 gange i træk. Vi havde heldigvis god tid, for   meningen med at tage derhen var, at vi ville i Top of the Rock. Det er toppen af shoppingcenteret hvor der simpelthen er den absolut lækreste udsigt over hele New York. Det er helt surrealistisk at tage en elevator hele 70 etager op, så er det klart at udsigten også er tilsvarende. Jeg vil aaaaabsolut anbefale at besøge Top of the Rock. Først og fremmest var der slet ikke så mange turister som man kunne frygte, derudover er der den smukkeste udsigt både indedørs men i den grad også udendørs. Bare luften! Åh! Det er altså noget helt andet, end den danske leverpostejslugt på 4. sal.